♥ ♥ Tabung Vacation ♥ ♥



Friday, December 12, 2014

Keluhan Rasa Seorang K..

Assalamualaikum & Salam Sayang

Sebenarnya ni sekadar luahan rasa bukan la isu panas sangat.. Nadia nak cakap pasal persahabatan je pun. Apa yang Nadia coret ni semuanya pernah Nadia lalui. Ianya bukan satu benda mainan tapi ia melibatkan maruah kita sendiri. Aib kita pun ia jugak. Kalau kita sendiri tak jaga aib kita, siapa yang nak tolong jagakan..? takde oang pun yang sudi jaga aib kita melainkan Allah swt.
 
Kekadang bila terlalu tersa perfect pun bahaya jugak tau. Boleh makan diri kita jugak. So, sedang-sedang sudeh.. hehehe.. (Bahasa kuno kot..) seriously bahaya.. Bagi Nadia kalau kita sendiri terasa kita segalanya perfect kan bahaya.. apa yang orang sekeliling kita buat semuanya kita akan rasa salah.. semuanya tak betul.. kan susah kalau kita bersikap macam ni.. tak ramai yang suka berkawan dengan kita nanti.

Setiap yang ada pada diri kita ni, kena la kita sentiasa cerminkan diri kita. Tengok sejauh mana kelaku kita sendiri.. agak melampaui batasan, over gedixss.. or terlalu baik sampaikan orang teramat senang untuk buli kita, pijak kepala kita. Nadia tak kata salah untuk jadi budak baik tapi kita perlu sedar adakah kebaikan kita tu ikhlas atau hanya topeng semata2. Tapi rasanya keikhlasan kita hanya Allah je yang dapat tahu kan…?? So, redha dengan setiap kebaikan kita buat.

Straight to the point, persahabatan sebuah hubungan yang istimewa Allah kurnia kan pada kita. Berkawan, kita dapat share suka duka kita dengan kawan baik kita. Tapi tak semuanya kan..? Tapi kita jangan la terasa kawan kita hanya untuk kita meluahkan perasaan. Anggap kawan kita ni segalanya.. Macam mak ayah kita jugak.. bila kita berjauhan dari mak ayah.. orang terdekat dengan kita adalah kawan.. Syukur Alhamdulillah jika Allah kurniakan seorang kawan yang baik hati dan bertanggungjawab.

Jangan disebabkan sesuatu perkara, kita sanggup melukakan hati kawan kita. Memang tak diakui hati kita tetap kena jaga walaupun kita kena jaga kawan kita.. tapi tak bermakna kita perlu sakitkan hati kawan kita. Tak perlu sampai nak ber”hupdate” status yang tak baik di media massa untuk burukkan kawan kita,.. Apa yang akan kita rasa bila Hencik/Cik kawan kita tu membuat perkara yang sama pada kita..?? hupdate status “terkilan” dengan perbuatan kita..

Jika terasa hati sekalipun, tak perlu nak tunjuk pada umum.. tak perlu nak ber-hupdate status di muka buku.. cuba rendahkan ego.. berbincang dengan kawan atau mendiamkan diri terus.. bukan meletakkan status “hot” sehingga menaikkan amarah kawan.. adab berkawan pun ada tau sebut macam ni.. bukan Nadia main cakap je.. lagi satu.. jangan la kita selalu nak kengkawan kita je ikut cakap kita… sekali sekala cuba kita ikut cakap kawan. Jangan terlalu ikut ego kita yeeeepppp..
 
Dah la, melalut penpanjang pulak Nadia.. huhu.. tapi ni luahan je.. sebab apa..?? sebab… jeng-jeng.. Hanya Allah yang tau.. semoga Allah pelihara hati-hati kita untuk menjadi yang beriman, tau jaga aib kita dan kesayangan. Jangan luka kan hati kengkawan tau.. jangan main ikut kepala sendiri ja.. Life must go on.. sentiasa cerminkan diri kita untuk jadi yang terbaik untuk diri kita dan disenangi ramai.. Maaf jika ada hati yang terluka.

Salam Sayang

Nadia (>_*)
Post a Comment